1. Hem
  2. /
  3. Kundtjänst
  4. /
  5. Garantie

Garanti

Nedan besvarar vi de viktigaste frågorna om Bax Musics produktgaranti

Information om garanti

+ Vad är garanti?

Vad är garanti?

  • Garanti har att göra med produkter som är skadade på grund av ett fabrikaktionsfel.
  • En defekt produkt som fortfarande har garanti kan du skicka tillbaka till oss för reparation. Det är helt gratis om produkten är skadad på grund av ett fabrikationsfel.
  • Om produkten är defekt från början (fabrikationsfel inom 30 dagar) har du rätt till en ny produkt.
  • Vill du skicka tillbaka produkten av en annan anledning? Läs då informationen om hur du returnerar en beställning.

 Anmäl direkt din retur
 Mer information om att returnera produkter

+ Hur använder jag min garanti?

Hur använder jag min garanti?

Skadad inom 30 dagar efter leverans

  • Om en produkt är skadad (på grund av fabrikationsfel) inom 30 dagar från leverans, har du rätt till en ny produkt. Alla fraktkostnader betalas av Bax Music.
  • Om vi inte kan hitta ett fabrikationsfel tar vi ut en undersökningsavgift på 500 kronor, inklusive tax och exklusive fraktkostnader.

 Min beställning är skadad vid leverans
 Information om returer
 Anmäl direkt din retur

Skadad produkt efter 30 dagar från leverans

  • Om en produkt skadas på grund av ett fabrikationsfel efter 30 dagar från leverans, men inom garantitiden, skickar vi produkten till tillverkaren för reparation. Alla frakt och reparationskostnader betalas av Bax Music.
  • En reparation tar c:a 3-4 veckor från det att vi mottagit produkten till du har den igen.
  • Om vi inte kan hitta ett fabrikationsfel tar vi ut en undersökningsavgift på 500 kronor, inklusive tax och exklusive fraktkostnader.
  • Om produkten fortfarande är defekt efter reparation, kan du ännu en gång skicka tillbaka den för reparation. Vi har 90 dagars garanti på reparationer. Produktgarantin gäller givetvis tiden ut.
  • För ett antal märken gäller en avvikande returprocess (se nedan).

 Information om returer
 Anmäl direkt din retur
 Status på din reparation

+ Har jag garanti på min produkt?

Har jag garanti på min produkt?

  • Du har rätt till en laglig garanti, vilket innebär att produkten ska leva upp till rimliga förväntningar på den. Det finns ingen laglig fast tid eftersom olika produkter håller olika länge.
  • Bax Music erbjuder, sedan 2013-04-01, som standard 3 års garanti. Det är en speciell service som är fristående från den lagliga garantin.
  • Först gäller tillverkarens garantitid, i regel 1 eller 2 år. Bax Music tar sedan över garantin för tiden som är kvar. I vissa fall erbjuder även leverantören en garanti på 3 år eller mer.
  • På din faktura ser du vilken garantitid din produkt har. Den gäller från det ögonblick du köper din produkt.
  • Garantin är i princip personlig, så om du inte har köpt produkten själv hos Bax Music, kan det innebära att du får ett prisförslag på reparationen.
  • Nedan ser du vilka produkter som har en begränsad garanti.
+ Produkter utan garanti

Produkter utan garanti

Mindre än 3 års garanti

  • Nedanstående produkter är i princip alltid undantagna från den 3-åriga garantin. Det finns dock undantag så titta alltid på din faktura vad som gäller för din produkt. Obs: Den lagliga garantin (se ovan) gäller som vanligt.
    • Förbrukningsartiklar. Detta är produkter som slits/förbrukas/skadas av normal användning. Exempelvis strängar, trumpinnar, batterier (inkl. uppladdningsbara batterier), rörblad, trumskinn och cymbaler, lampor, förstärkarrör, plektrum, flightcases, Dvd, CD, potentiometrar, vätskor, tape, akustiskt skum och crossfaders.
    • Mjukvara, direkta nedladdningar och online kurser.

Ingen garanti

  • Produkter som skadas av oförsiktig användning. Det är köparens eget ansvar att ta hand om varan, vilket innebär att underhålla den på rätt sätt. T.ex, en trumpet med zinkkorrosion pga saliv och svett, har inte blivit korrekt underhållen och kan inte skickas tillbaka.
    • Om ljudet i dina hörlurar försämras på grund av vax eller smuts.
    • Om du med din dyra mixer får sprakande från högtalarna, betyder det ofta att fadrarna inte underhållits som de ska eller att de har använts för intensivt.
  • Varor med fukt/vattenskada.
  • Produkter med en skadad skärm.
  • Varor med defekter/skador på grund av undermåligt emballage/förpackning vid returtransport till Bax Music.
+ Min produkt är skadad efter garantitiden

Min produkt är skadad efter garantitiden

 Mer information om reparationer

+ Öronproppar och in-ear hörlurar

Öronproppar och in-ear hörlurar

Om du inte underhåller dina öronproppar eller in-ear hörlurar kommer de med tiden att fungera sämre. Det innebär inte att de är defekta. Du måste helt enkelt ta hand om dem och rengöra dem. Om vi får tillbaka öronproppar/in-ear hörlurar som inte är defekta, utan enbart dåligt underhållna tillkommer en rengörings- och fraktkostnad på 125 kronor.

+ Skullcandy, Beats by Dre, Ricatech, Native Instruments, Philips Recorders, Olympus Recorders och Optoma

Skullcandy, Beats by Dre, Native Instruments, Philips Recorders, Olympus Recorders samt Optoma

Defekta efter 30 dagars köp

  • Vårt råd: Skicka produkter från ovanstående tillverkare direkt till dem. Då kan du få hjälp snabbare. Läs vidare för mer information.
    • Skullcandy
    • Beats by Dre
    • Native Instruments
    • Philips Recorders
    • Olympus Recorders
    • Optoma
  • Du kan också returnera produkterna via Bax Music, men räkna med att det tar längre tid.
  • Bax Music behåller sitt garantiansvar inom garantiperioden.

 Skullcandy garanti/reparationsprocess
 Beats by Dre garanti/reparationsprocess
 Philips Recorders garanti/reparationsprocess
 Olympus Recorders garanti/reparationsprocess
 Optoma garanti/reparationsprocess
 Native Instruments garantiprocess
*Anmärkning om Native Instruments:
Gäller endast för produkter som fortfarande innehar garanti (övriga reparationer går via Bax Music). Anmälan görs med produktens serienummer.


Defekta inom 30 dagar efter köp:

  • Är din produkt skadad/defekt på grund av ett fabrikationsfel inom 30 dagar? Då kan du få ett direktbyte och det görs alltid via Bax Music.

 Mer information om att returnera produkter
 Anmäl direkt din retur hos Bax Music

+ Behringer

Behringer

Defekta efter 30 dagars köp

  • Om en Behringer-produkt är defekt efter 30 dagar från inköp, rekommenderar vi dig att använda Behringers returportal. I det fallet anmäler du inte felet hos oss.
  • I Behringers returportal går du stegvis igenom returprocessen. Det frågas, bland annat, efter en bred beskrivning av problemet. När förfrågan är godkänd, får du en fraktetikett från Music Group.
  • Vi rekommenderar att du registrerar din Behringer produkt inom 90 dagar efter inköpsdatum. Med den registreringen får du tre års garanti hos Behringer, utan registrering gäller garantin i två år.

 Behringers returportal
 Registrera Behringer-produkt

Defekta inom 30 dagar efter köp

  • En Behringer-produkt som är defekt inom 30 dagar efter köp, kan komma ifråga för ett direktbyte. I det fallet kan du skicka den till Bax Music.

 Anmäl direkt din retur hos Bax Music
 Information om returer

Se även

 Mottagit skadad produkt
 Returnera beställning
 60 dagars pengarna tillbaka garanti

Klicka här för att anmäla din retur

 

Bax-shop.se | trustpilot