- Hem /
- Kundtjänst /
- Garanti
Garanti
Nedan besvarar vi de viktigaste frågorna om Bax Musics produktgaranti
Information om garanti
Vad är garanti?
- Garanti har att göra med produkter som är skadade på grund av ett fabrikaktionsfel.
- En defekt produkt som fortfarande har garanti kan du skicka tillbaka till oss för reparation. Det är gratis om produkten är skadad på grund av ett fabrikationsfel.
- Returfrakt är gratis under de första 180 dagarna efter leverans.
- Om produkten är defekt från början (fabrikationsfel inom 30 dagar) har du rätt till en ny produkt.
- Vill du skicka tillbaka produkten av en annan anledning? Läs då informationen om hur du returnerar en beställning.
Anmäl direkt din retur
Mer information om att returnera produkter
Hur använder jag min garanti?
Skadad inom 30 dagar efter leverans
- Om en produkt är skadad (på grund av fabrikationsfel) inom 30 dagar från leverans, har du rätt till en ny produkt. Alla fraktkostnader betalas av Bax Music.
- Om vi inte hittar något fel, tillkommer en undersökningskostnad på lägst 550 kr och högst 2500 kr.
Min beställning är skadad vid leverans
Information om returer
Anmäl direkt din retur
Skadad produkt efter 30 dagar från leverans
- Om en produkt skadas på grund av ett fabrikationsfel efter 30 dagar från leverans, men inom garantitiden, skickar vi produkten till tillverkaren för reparation. I så fall är alla reparationskostnader för Bax Musics räkning.
- Under de första 180 dagarna efter leverans står Bax Music för fraktkostnaderna. Därefter betalar du själv frakten, såvida du inte inbegripit säkerhetspaketet i ditt köp.
- En reparation tar c:a 3-4 veckor från det att vi mottagit produkten till du har den igen.
- Om vi inte hittar något fel, tillkommer en undersökningskostnad på lägst 550 kr och högst 2500 kr.
- Om produkten fortfarande är defekt efter reparation, kan du ännu en gång skicka tillbaka den för reparation. Vi har 90 dagars garanti på reparationer. Produktgarantin gäller givetvis tiden ut.
- För ett antal märken gäller en avvikande returprocess (se nedan).
Information om returer
Anmäl direkt din retur
Status på din reparation
Har jag garanti på min produkt?
- Du har rätt till en laglig garanti, vilket innebär att produkten ska leva upp till rimliga förväntningar på den. Det finns ingen laglig fast tid eftersom olika produkter håller olika länge.
- Bax Music erbjuder, sedan 2013-04-01, som standard 2 års garanti. Det är en speciell service som är fristående från den lagliga garantin.
- Först gäller tillverkarens garantitid, i regel 1 år. Bax Music tar sedan över garantin för tiden som är kvar. I vissa fall erbjuder även leverantören en garanti på 2 år eller mer.
- På din faktura ser du vilken garantitid din produkt har. Den gäller från det ögonblick du köper din produkt.
- Precis som den juridiska garantin kan även Bax Musics tilläggsgaranti överföras. Som ny ägare kan du, förutsatt att du kan visa upp originalfakturan, alltså fortfarande göra anspråk på garantin som står på Bax Music-fakturan.
- Nedan ser du vilka produkter som har en begränsad garanti.
Produkter utan garanti
Mindre än 2 års garanti
- Nedanstående produkter är i princip alltid undantagna från den 2-åriga garantin. Det finns dock undantag så titta alltid på din faktura vad som gäller för din produkt. Obs: Den lagliga garantin (se ovan) gäller som vanligt.
- Förbrukningsartiklar. Detta är produkter som slits/förbrukas/skadas av normal användning. Exempelvis strängar, trumpinnar, batterier (inkl. uppladdningsbara batterier), rörblad, trumskinn och cymbaler, lampor, förstärkarrör, plektrum, flightcases, Dvd, CD, potentiometrar, vätskor, tape, akustiskt skum och crossfaders.
- Mjukvara, direkta nedladdningar och online kurser.
Ingen garanti
- Produkter som skadas av oförsiktig användning. Det är köparens eget ansvar att ta hand om varan, vilket innebär att underhålla den på rätt sätt. T.ex, en trumpet med zinkkorrosion pga saliv och svett, har inte blivit korrekt underhållen och kan inte skickas tillbaka.
- Om ljudet i dina hörlurar försämras på grund av vax eller smuts.
- Om du med din dyra mixer får sprakande från högtalarna, betyder det ofta att fadrarna inte underhållits som de ska eller att de har använts för intensivt.
- Varor med fukt/vattenskada.
- Produkter med en skadad skärm.
- Varor med defekter/skador på grund av undermåligt emballage/förpackning vid returtransport till Bax Music.
Min produkt är skadad efter garantitiden
Öronproppar och in-ear hörlurar
Om du inte underhåller dina öronproppar eller in-ear hörlurar kommer de med tiden att fungera sämre. Det innebär inte att de är defekta. Du måste helt enkelt ta hand om dem och rengöra dem. Om vi får tillbaka öronproppar/in-ear hörlurar som inte är defekta, utan enbart dåligt underhållna tillkommer en rengörings- och fraktkostnad på 125 kronor.
Skullcandy, Beats by Dre, Native Instruments, Philips Recorders
Defekta efter 30 dagars köp
- Vårt råd: Skicka produkter från ovanstående tillverkare direkt till dem. Då kan du få hjälp snabbare. Läs vidare för mer information.
- Skullcandy
- Beats by Dre
- Native Instruments
- Philips Recorders
- Du kan också returnera produkterna via Bax Music, men räkna med att det tar längre tid.
- Bax Music behåller sitt garantiansvar inom garantiperioden.
Skullcandy garanti/reparationsprocess
Beats by Dre garanti/reparationsprocess
Philips Recorders garanti/reparationsprocess
Native Instruments garantiprocess
*Anmärkning om Native Instruments:
Gäller endast för produkter som fortfarande innehar garanti (övriga reparationer går via Bax Music). Anmälan görs med produktens serienummer.
Defekta inom 30 dagar efter köp:
- Är din produkt skadad/defekt på grund av ett fabrikationsfel inom 30 dagar? Då kan du få ett direktbyte och det görs alltid via Bax Music.
Mer information om att returnera produkter
Anmäl direkt din retur hos Bax Music
Se även
Mottagit skadad produkt
Returnera beställning
30 dagars pengarna tillbaka garanti