Allmänna affärsvillkor


Bax-shop.nl B.V.
Olympiastraat 4, 4462 GG Goes
Nederländerna
(musikaffär och lager)
Swedbank
Bankgiro: 5149-0886
IBAN: NL32RABO0380579561
Momsregistreringsnummer: SE502077785901
E-mail: helpdesk@bax-shop.se
Telefon: 031-308 86 51
Pris- samt produktinformation
De produkter som presenteras hos Bax Music utgör vårt ordinarie sortiment. Var produktsida visar grundläggande information avseende produkten, samt i vissa fall något utökade specifikationer.
Bax Music gör sitt yttersta för att hålla fakta- och prisuppgifter så noggranna som möjligt, trots detta förbehåller vi oss rätten att friskriva oss från ansvar från såsom, men ej begränsat till, eventuella tryckfel, leverantörers prishöjningar, prisfelaktigheter, valutakurser, eventuellt felaktigt angivna tekniska specifikationer m.m., slutförsäljning. Orsaker/händelser Bax Music ej kan styra över såsom, men ej begränsat till systemhaveri, dataintrång, information från tredje part, eventuella länkar till Bax Music från prisjämförningssidor.
Aktuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges.
Svensk bruksanvisning medföljer i digital- eller pappersform om denne finnes när produkten levereras till oss från vår leverantör.
Särskilt om köp av mjukvara (ej nedladdning)
Vid köp av mjukvara får kunden ej annan rätt till denna än vad som följer av de särskilda villkor/licensavtal som finns förpackade tillsammans med respektive programvara.
Särskilt om nedladdning av mjukvara m.m.
Vid nedladdning av mjukvara gäller de särskilda användarvillkor och köpevillkor som ingåtts här för. Därutöver omfattas användningen av sådan mjukvara av villkoren i det eventuella licensavtal som medföljer eller ingår i programvaran.
Pris
Bax Music följer prisutvecklingen runt de produkter som visas i vår webshop och uppdaterar priserna frekvent. Priser visas i svenska kronor och inkluderar moms.
Fraktkostnader och avgifter tillkommer.
Bax Music gör sitt yttersta för att hålla fakta- och prisuppgifter så noggranna som möjligt, dock reserverar vi oss för stav- och prisfel, leverantörers prishöjningar, valutakurser, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m., slutförsäljning. Orsaker/händelser Bax Music ej kan styra över såsom, men ej begränsat till, systemhaveri, information från tredje part, eventuella länkar från prisjämförningssidor. Aktuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges.
Fraktkostnad
För mer och aktuell information över fraktkostnader hänvisar vi till kundtjänstsidorna
Fraktsätt
All information om frakt står att finna under kundtjänstsidorna. Bax Music rekommenderar kunden att läsa dessa för att förekomma besvikelser. Kunden kan i betalningsprocessen själv välja en av de speditörer vi anlitar för leveransen.
Bax Music köper leveranstjänster av ett antal speditörer och förlitar sig på att den information speditören tillhandahåller skall vara sanningsenlig.
Dock kan problem uppstå och oförutsedda händelser inträffa, vilka Bax Music ej skall hållas ansvariga för, vilket kan leda till försening av en beställning.
Leveranstid
All information om frakt står att finna under kundtjänstsidorna. Bax Music rekommenderar kunden att läsa dessa innan beställning för att förekomma besvikelser. Bax Music uppmanar även kunden att beställa i god tid om beställningen t.ex. är en present eller julklapp etc.
Skulle det uppstå frågor är kunden varmt välkommen att höra av sig till kundtjänst.
Leveranstiden är den tid det tar från det att paketet lämnar vårt lager till ett första leveransförsök.
Annullera en beställning
Kunden har rätt att annullera en beställning. Vill kunden avbeställa en beställning ber vi dock kunden att per telefon omedelbart kontakta kundtjänst. Detta för att slippa onödiga fraktkostnader. I de fall detta ej sker har Bax Music rätt att debitera kunden för fraktkostnaderna. Bax Music kan fråga kunden om orsaken bakom, men ej tvinga denne till att uppge dessa. Bax Music vill dock gärna göra gällande att skälen kan vara viktiga för (intern)kvalitetskontroll och välkomnar all kritik och anmärkningar.
Bax Music förbehåller sig rätten att annullera en beställning om orsaken är av sådan natur som nämns i friskrivningsklausulen.
Ångerrätt samt 60 dagars pengarna tillbaka-garanti
Om du köper något, har du laglig rätt att ångra ditt köp inom en viss tid. Denna rätt kallas Ångerrätten. Sedan 13 Juni 2014 har du lagstadgad rätt till 14 dagars ångerrätt. Bax Music tillämpar ej ”Öppet köp”.
Bax Music förstår att man som musiker ibland behöver mer än 14 dagar för att säkert veta att den beställda produkten lever upp till ens krav. Därför har vi 60 dagars "pengarna-tillbaka-garanti".
Vill du åberopa ångerrätten och skicka tillbaka en produkt inom de 14 dagarna? Då gäller dessa villkor:
-
Du får en full återbetalning så snart som möjligt (inom 14 dagar efter avslutad försäljning). I detta belopp ingår även eventuella kostnader för returfrakt. Produkten får endast (försiktigt) användas för att avgöra vilken typ av produkt det är, vilka egenskaper den har och hur den fungerar. Visar produkten slitage eller skador till följd av oaktsamhet, returneras varan inkomplett eller med skadad produktförpackning kan detta leda till en värdeminskning. Du får då endast en del av köpesumman tillbaka.
-
Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 14 dagar (14 dagar efter att du har fått produkten levererad). Du anmäler din retur via vår returportal.
-
Efter din returanmälan har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten.
-
Följande produkter är undantagna Ångerrätten:
-
Produkter som har anpassats efter kundens önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
-
Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
-
Produkter som av hygieniska skäl inte kan kan säljas till annan kund om förseglingen är bruten. Exempel på dessa, men ej begränsat till, produkter är öronproppar, hörlurar av modellen in-ears, munspel eller rörblad etc. Om förseglingen är obruten och artiklarna ej är använda kan även dessa artiklar returneras.
-
Förbrukningsmaterial som t.ex. trumpinnar, trumskinn, strängar, plektrum etc.
-
Sextio dagars prova-på-tid.
När den lagliga rätten till 14 dagars ångerrätt har passerats, träder vår 60 dagars pengarna tillbaka garanti in för resterande tid. Från och med 14 dagar gäller följande villkor:
Full återbetalning sker endast om produkten är komplett och befinner sig i nyskick, i oskadad förpackning och om samtliga tillbehör och förpackningsmaterial finns närvarande. Om detta inte är fallet får du endast en del av köpesumman tillbaka. Hur mycket du får tillbaka beror på produkten och förpackningens status. Exempel på skador, användarspår och inkompletta produkter är:
-
Repor, sprickor, bucklor, andra skador och smuts. Detta gäller både produkt och originalförpackning.
-
Ursprungligt förpackningsmaterial, kablar, manualer, nedladdningskoder mm. saknas.
-
Använda aktiveringskoder från medföljande software. Om du till exempel har köpt en produkt och det medföljer mjukvara, får du inte använda aktiveringskoden som i så fall måste reaktiveras. Det innebär att licensen måste förnyas av tillverkaren så att koden kan användas igen. Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 60 dagar.
-
Du anmäler din retur via vår returportal
Följande produkter är undantagna returrätten:
-
Produkter som har anpassats efter dina egna önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
-
Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
-
Produkter som av hygieniska skäl inte kan kan säljas till annan kund om förseglingen är bruten. Exempel på dessa, men ej begränsat till, produkter är öronproppar, hörlurar av modellen in-ears, munspel eller rörblad etc. Om förseglingen är obruten och artiklarna ej är använda kan även dessa artiklar returneras.
-
Specialbeställningar. Detta är produkter som inte ingår i vårt normala sortiment, men har beställts på kundens begäran via kundtjänst.
Särskilt om leverans av trasiga paket/emballage.
Levererar speditören ett trasigt paket och kunden misstänker att detta är skäl till defekt vara eller DOA (Dead On Arrival) är det av största vikt att kunden fastlägger detta omgående med bildbevis och kontaktar kundtjänst - detta för kvalitetskontroll.
Garanti
Bax Music lämnar tre års garanti på samtliga produkter om inget annat anges. Vissa produkter lämnas endast med fabriksgaranti. Läs därför vilken garanti som lämnas innan du beställer och betalar.
Vad är garanti?
Garanti har att göra med produkter som är skadade på grund av ett fabrikaktionsfel. En defekt produkt som fortfarande har garanti kan du skicka tillbaka till oss för reparation. Det är helt gratis om produkten är skadad på grund av ett fabrikationsfel. Om produkten är defekt från början (fabrikationsfel inom 30 dagar) har du rätt till en ny produkt.Vill du skicka tillbaka produkten av en annan anledning? Läs då informationen om hur du returnerar en beställning.
Hur använder jag min garanti?
Produkt sönder inom 30 dagar efter leverans.
Om en produkt går sönder (på grund av fabrikationsfel) inom 30 dagar från leverans, har du rätt till en ny produkt. Alla fraktkostnader betalas av Bax Music.
Om fabriksfel ej kan konstateras debiteras felsökningsavgift på 500 kronor, inklusive moms och exklusive fraktkostnader.
Produkt sönder efter 30 dagar från leverans
Om en produkt går sönder på grund av ett fabrikationsfel efter 30 dagar från leverans, men inom garantitiden, skickar vi produkten till tillverkaren för reparation. Alla frakt och reparationskostnader betalas av Bax Music.
En reparation tar c:a 3-4 veckor från det att vi mottagit produkten till du har den igen.
Om vi inte kan hitta ett fabrikationsfel tar vi ut en undersökningsavgift på 500 kronor, inklusive moms och exklusive fraktkostnader.
Om produkten fortfarande är defekt efter reparation, kan du ännu en gång skicka tillbaka den för reparation. Vi har 90 dagars garanti på reparationer. Produktgarantin gäller givetvis tiden ut.
Har jag garanti på min produkt?
Självklart! Du har rätt till en laglig garanti, vilket innebär att produkten ska leva upp till rimliga förväntningar på den. Det finns ingen laglig fast tid eftersom olika produkter behåller sin funktionalitet olika länge.
Bax Music erbjuder, sedan 2013-04-01, som standard 3 års garanti. Det är en speciell service som är fristående från den lagliga garantin.
Först gäller tillverkarens garantitid, i regel 1 eller 2 år. Bax Music tar sedan över garantin för tiden som är kvar. I vissa fall erbjuder även leverantören en garanti på 3 år eller mer.
På din faktura ser du vilken garantitid din produkt har. Den gäller från det ögonblick du köper din produkt. Garanti är i princip personlig, så om du inte har köpt produkten själv hos Bax Music, kan det innebära att du får ett prisförslag på reparationen.
Det finns dock undantag från regeln.
Bax Music säljer även produkter med mindre än tre års garanti. Exempel på detta är:
-
förbrukningsartiklar. Detta är produkter såsom, men ej begränsat till, slits/förbrukas/skadas av normal användning t.ex.strängar, trumpinnar, batterier (inkl. uppladdningsbara batterier), rörblad, trumskinn och cymbaler, lampor, förstärkarrör, plektrum, flightcases, Dvd, CD, potentiometrar, vätskor, tape, akustiskt skum och crossfaders.
-
mjukvara och nedladdningar
När upphör garantin att gälla
Garantin upphör att gälla om reparatör kan fastställa oaktsamt användande. Det är kundens eget ansvar att sörja för produkten samt att utföra underhåll där sådant är nödvändigt. En trumpet med korrosion är ej ordentligt underhållen och kan därför ej skickas tillbaka under garanti. Om ljudet i dina hörlurar försämras på grund av vax eller smuts etc.
Om du med din dyra mixer får ett sprakande från högtalarna, betyder det ofta, men inte alltid, att fadrarna inte underhållits som de ska eller att de har använts för hårdhänt.
Andra exempel är:
-
produkter med fukt/vattenskada.
-
produkter med en skadad skärm.
-
produkter med defekter/skador på grund av undermåligt emballage/förpackning vid returtransport till Bax Music.
Ett flertal av de märken och produkter Bax Music säljer skickas vidare till certficierade reparatörer hos våra leverantörer. Dessa avgör om den skada produkten har faller under garantin.
Särskilt om B-Stock
B-Stock omfattas av samma garantiregler som övriga produkter.
För mer information rekommenderar Bax Music att man först läser informationen om B-stock innan man beställer en sådan. För dessa produkter gäller produktbilderna av B-stockprodukten som beskrivning, inte originalbilden - det som visas på bilderna är det man köper och får levererat. Skulle frågor om detta uppstå är ett samtal eller email till kundtjänst innan man beställer rådligt. Tänk dock på att handläggningstiden kan variera från en arbetsdag till cirka tre.
Retur
Vill kunden returnera ett paket går det utmärkt. Vi hänvisar till returportalen och att man noggrant följer returprocessen. Skulle frågor uppstå är kunden varmt välkommen att kontakta kundtjänst.
Betalningsmöjligheter
- Kreditkort
Hos Bax Music är alla kreditkort accepterade. Det innebär att du kan betala med ett av dessa kort i vår webshop utan att behöva oroa dig för extra kostnader. Vi packar din vara så snart betalningen är godkänd. Normalt sett är kontrollprocessen färdig inom ett par minuter, även om det sällan kan ta upp till en dag. Ingen extra kostnad tillkommer när du betalar med kreditkort. -
PayPal
Med PayPal kan du handla säkert utan att använda dig av bankernas kontroller. Köp görs i en säker onlinemiljö som skyddas av PayPal. Din betalning är snabbt klar. Många webbutiker tar ut extra avgifter för att täcka transaktionskostnader, men Bax Music gör inte det, hos oss tillkommer inga extra avgifter. -
Förskottsbetalning via bank
Om du inte använder internetbank och vill betala i förskott, kan du använda förskottsbetalning via bank. Efter att ha valt förskottsbetalning via bank och avslutat beställningen får du ett e-mail från oss med all information du behöver för att kunna utföra en betalning till oss. Inga extra avgifter tillkommer när du väljer förskottsbetalning via bank.
Förskottsbetalning via bank är ett säkert sätt att betala, men tänk på att det tar en eller ett par bankdagar för överföringen att gå igenom. Så fort vi ser att betalningen har kommit in till vårt konto börjar vi att behandla din beställning. -
Var god använd ditt kundnummer och fakturanummer som betalningsreferens när du betalar. På så sätt kan vi snabbt och effektivt behandla din beställning.
Bax-shop kontoinformation
Swedbank: Bankgiro nummer 5149-0886
Referens: Kundnummer och fakturanummer
Återbetalningar
Återbetalningar sker uteslutande till det konto som kunden använde vid betalning. Vid banköverföring sparas kundens bankuppgifter ej hos Bax Music. I detta fall tar en kundtjänstmedarbetare telefonisk kontakt med kunden. Det kan inträffa att du blir uppringd av en engelsktalande medarbetare.
Särskilt om återbetalningar
Återbetalningar sker uteslutande när produkten har återkommit från kunden till vårt lager. I undantagsfall kan kunden få instruktioner att försätta en produkt ur brukbart skick för att undvika onödiga fraktkostnader vid en reklamering. I dessa fall sker återbetalning vid bildbevis av utförandet.
Om kunden ej annulerat sin beställning i tid genom att kontakta kundtjänst och paketet redan har skickats utförs återbetalningen först när paketet återkommit till vårt lager. I dessa fall får Bax Music debitera kunden för fraktkostnaderna.
Tvist
Bax Music är certificerade enligt det nederländska konsumentverket (Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg) sedan 04-05-2010. Denna certificering revideras årligen enligt gällande normer och regler hos det nederländska konsumentverket samt nederländsk handel- och konsument lagstiftning. Vid eventuell tvist tillämpas Nederländsk lagstiftning.
Personuppgifter
Bax-shop.nl B.V. Olympiastraat 4, 4462 GG Goes Nederländerna är personuppgiftsansvarig.
Vid köp hos Bax Music anger du personuppgifter som namn, adress, e-postadress samt telefonnummer. Denna information behöver vi för att genomföra och administrera dina köp, fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och, efter ditt samtycke, informera om erbjudanden.
Du har rätt enligt personuppgiftslagen att få felaktiga, missvisande eller ofullständiga uppgifter rättade, raderade eller blockerade.
För att göra detta ber vi kunden att höra av sig till kundtjänst.
Kontakt
Måndag t.o.m. Fredag 10:00-18:00
E-mail: helpdesk@bax-shop.se
Telefon: 031-308 86 51
Är det många som ringer kan det inträffa att du blir kopplad till en engelsktalande medarbetare. Vi ber om ursäkt om detta orsakar eventuella problem.
DISCLAIMER
Bax Music gör sitt yttersta för att hålla fakta- och prisuppgifter så noggranna som möjligt. Trots detta uppstår ibland felaktigheter. Bax Music förbehåller sig rätten att friskriva sig från ansvar från såsom, men ej begränsat till, eventuella stavfel, leverantörers prishöjningar eller prisfelaktigheter, valutakurser, eventuellt felaktigt angivna tekniska specifikationer m.m., slutförsäljning. Orsaker/händelser Bax Music ej kan styra över såsom systemhaveri/fel, dataintrång, information från tredje part, eventuella länkar till Bax Music från prisjämförningssidor.
Bax Music förbehåller sig rätten att annullera beställningar som av någon anledning faller inom ovan nämnda friskrivning samt att återbetala köpesumman till kunden.
Aktuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges.
Svensk bruksanvisning medföljer i digital- eller pappersform om detta finnes när produkten levereras till oss från vår leverantör.