1. Hem
  2. /
  3. Kundtjänst
  4. /
  5. 60 dagen 'niet goed geld terug'-garantie

Ångerrätt samt 60 dagars pengarna tillbaka-garanti

Är produkten en besvikelse? Eller har du bara av misstag beställt fel produkt? På Bax Music har du nästan alltid rätt till en period av inte mindre än 60 dagars ångerrätt. Detta är våra 60 dagars pengarna tillbaka garanti. Returen är gratis! Vill du veta hur det fungerar och vilka villkor som gäller? Läs vidare.

Laglig ångerrätt och 60 dagars pengarna tillbaka garanti | Villkor | Hur fungerar det? | Defekta produkter

Laglig ångerrätt och 60 dagars pengarna tillbaka garanti 

  • Om du köper något, har du laglig rätt att ångra ditt köp inom en viss tid. Denna rätt kallas "ångerrätten". Sedan 13 Juni 2014 har du lagstadgad rätt till minst två veckor.
  • Bax Music förstår att du inte alltid vet tillräckligt efter ett par veckor. Därför har vi 60 dagars "pengarna-tillbaka-garanti".
  • Läs villkoren nedan, så att du vet exakt vilka rättigheter du har!

Vilka villkor gäller?

Inom 14 dagar

Vill du anmäla en retur inom den lagliga tiden på 14 dagar? Då gäller dessa villkor:

  • Du får en full återbetalning så snart som möjligt (inom 14 dagar efter avslutad försäljning). I detta belopp ingår även eventuella kostnader för returfrakt. Produkten får endast (försiktigt) används för att avgöra vilken typ av produkt det är, vilka egenskaper den har och hur den fungerar. Är produkten värd mindre för att du har använt den på ett annat sätt? Då kan du bara få tillbaka en del av köpeskillingenLäs vidare för mer information
  • Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 14 dagar (14 dagar efter att du har fått produkten levererad). Du anmäler din retur via vår returportal (se våra returinstruktioner).
  • Efter din returanmälan har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten.
  • Följande produkter är undantagna returrätten: 
    • Produkter som har anpassats efter dina egna önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
    • Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
    • Använda artiklar som av hygieniska skäl inte kan återanvändas om förseglingen är bruten. Exempel på dessa produkter är öronproppar, In-ear hörlurar/monitorer, munspel etc. Om förseglingen är obruten kan dock även dessa artiklar returneras.

Om en returnerad produkt ej uppfyller ovanstående krav måste vi tyvärr ta beslut om en värdeminskning. Hur mycket värdet minskar är beroende på pris samt produktens skick. Mer information hittar du i följande översikt:
 

Slutsats
%
upp till SEK 2500
%
SEK 2500 till
SEK 10 000
%
över SEK 10 000

En del/tillbehör saknas
20%
15%
10%

Ett flertal delar/tillbehör saknas
30%
25%
20%

Produkten är lätt skadad
20%
15%
10%

Produkten är svårt skadad
40%
30%
25%

Samtliga tillbehör saknas
40%
30%
25%

Produkt returneras efter 14 dagar
Läs understående information
 
 

 

Efter 14 dagar

När den lagliga rätten till 14 dagars ångerrätt har passerats, träder vår 60 dagars pengarna tillbaka garanti in för resterande tid. Från och med 14 dagar gäller följande villkor:

  •  får tillbaka full köpesumma om produkten är komplett och befinner sig i nyskick, i oskadad förpackning. Om detta inte är fallet får du endast en del av köpesumman tillbaka. Hur mycket du får tillbaka beror på produkten och förpackningens status. Exempel på skador, användarspår och inkompletta produkter är: 
    • Repor, sprickor, bucklor, andra skador och smuts. Detta gäller både produkt och originalförpackning!
    • Ursprungligt förpackningsmaterial, kablar, manualer, nedladdningskoder mm. saknas.
    • Använda aktiveringskoder från medföljande software. Om du till exempel har köpt en hårdvara och det medföljer mjukvara, kan du inte använda aktiveringskoden som i så fall måste reaktiveras. Det innebär att licensen måste förnyas av tillverkaren så att koden kan användas igen.
  • Dagen för returanmälan måste falla inom dessa 60 dagar. Du anmäler din retur via vår returportal (se våra returinstruktioner).
  • Följande produkter är undantagna returrätten: 
    • Produkter som har anpassats efter dina egna önskemål, exempelvis kablar som har måttbeställts.
    • Software/mjukvara där förseglingen är bruten.
    • Använda artiklar som av hygieniska skäl inte kan återanvändas om förseglingen är bruten. Exempel på dessa produkter är öronproppar, In-ear hörlurar/monitorer, munspel etc. Om förseglingen är obruten kan dock även dessa artiklar returneras.
    • Specialbeställningar. Det är produkter som inte ingår i vårt normala sortiment, men har beställts via helpdesk.

Om en returnerad produkt ej uppfyller ovanstående krav måste vi tyvärr ta beslut om en värdeminskning. Hur mycket värdet minskar är beroende på pris samt produktens skick. Mer information hittar du i följande översikt:
 

Slutsats
%
upp till SEK 2500
%
SEK 2500 till
SEK 10 000
%
över SEK 10 000

Förpackningsmaterial inuti kartong skadat/synbart öppnad (ej blisterförpackningar)
10%
7%
5%

Ytterförpackning skadad, innerförpackning öppnad, men i gott skick (undantaget blisterförpackning)
10%
7%
5%

En del/tillbehör saknas
20%
15%
10%

Använt fel tape (tape är uppenbarligen annorlunda än originaltapen. T.ex. svart tape istället för genomskinlig/transparent)
10%
7%
5%

Innerförpackning saknas
10%
7%
5%

Ett flertal delar/tillbehör saknas
30%
25%
20%

Produkten är lätt skadad
20%
15%
10%

Ytterförpackning saknas
20%
15%
10%

Produkten är svårt skadad
40%
30%
25%

Samtliga tillbehör saknas
40%
30%
25%

Produkten är defekt enligt fabriksfel. Du vill ej att produkten repareras, utan vill byta mot en ny trots att 30 dagars-regeln utgått.
10%
7%
5%

 

Hur fungerar det?

  • 1. Läs ovanstående information. 
     
  • 2. Om du beslutar dig för en retur ska du anmäla den via vår webbsida. Följ då våra returinstruktioner.

 Mer information om returer
 Anmäl direkt en retur

Min produkt är defekt!

60 dagars pengarna tillbaka garantin är endast avsedd för produkter som inte fullföljer dina förväntningar. Om din produkt är defekt, gäller de vanliga garantireglerna.

 Information om garanti

Bax-shop.se | trustpilot